kijktip'Victoria's Secret: Angels and Demons'
Victoria’s Secret gaat met de billen bloot in onthullende documentaire: ‘Lingerie voor meisjes van 12 jaar, hoe kon dat ooit een goed idee zijn?’
Een documentairereeks die verrassend veel om het lijf heeft: ‘Victoria’s Secret: Angels and Demons’, een driedelige serie over het bekende lingeriemerk dat vanaf de jaren 90 de wereld veroverde met uitgekiende marketingcampagnes en weinig verhullende modeshows die op tv en het internet miljoenen kijkers lokten. Maar Victoria’s Secret was meer dan glamour, glitter en g-strings: het bedrijf promootte een onrealistisch vrouwbeeld; pestgedrag, seksuele intimidatie en bodyshamen waren er schering en inslag; en de CEO was bevriend met Jeffrey Epstein, de multimiljonair die aan de lopende band minderjarige meisjes misbruikte.
MATT TYRNAUER (regisseur) «Voor ik aan deze reeks begon, had ik nog nooit van Victoria’s Secret gehoord, wellicht als één van de weinigen in de westerse wereld. Een vriend maakte me er attent op dat er misschien wel een documentaire te puren viel uit de markante geschiedenis van het merk. Toen ik ontdekte hoe bekend Victoria’s Secret was, dacht ik: misschien moet ik toch eens wat vaker buiten komen (lacht). Maar hoe meer ik me verdiepte in het bedrijf, hoe verbaasder ik was over het succes, omdat het zo onverdiend was.»
– Het lijstje van wantoestanden bij Victoria’s Secret is lang. Waar keek je het meest van op tijdens je research?
TYRNAUER «Er waren veel onfrisse praktijken achter de schermen. Elke vrouw die niet voldeed aan het ideaalbeeld dat de uitsluitend mannelijke leiding voor ogen had, werd op een vernederende manier buitengewerkt. Maar wat ik echt vreemd vond, was de beslissing om het dochtermerk Pink te lanceren. Dat luidde het begin van de ondergang van Victoria’s Secret in. Pink was gericht op meisjes van 12 en 13 jaar, maar gebruikte dezelfde hyperseksuele beelden: 20-jarige modellen droegen schooluniformen en dolden met speelgoed. Als je die reclame nu ziet, kun je niet vatten dat iemand dat ooit een goed idee heeft gevonden. Het zegt wellicht ook veel over de tijdgeest vóór #MeToo losbarstte.»
– Leslie Wexner, de CEO die banden had met Jeffrey Epstein, zette in 2020 een stap opzij en Victoria’s Secret beloofde een ander bedrijf te worden. Zie je het nog goed komen?
TYRNAUER «Er is in ieder geval veel goede wil. De nieuwe marketingploeg heeft ons laten zien hoe die afdeling vroeger werkte en heeft het hele archief voor ons opengesteld. Ze hebben ons erg goed geholpen. Maar eerlijk? Ik denk dat het nu te laat is voor Victoria’s Secret om het tij nog te keren.»
Victoria’s Secret: Angels and Demons
Nu te zien op Streamz