Hugh Grant in 'Death to 2020'. Beeld KEITH BERNSTEIN/NETFLIX
Hugh Grant in 'Death to 2020'.Beeld KEITH BERNSTEIN/NETFLIX

Televisie★½☆☆☆

Voor ‘Death to 2020’ op Netflix geldt hetzelfde als voor héél 2020: afspoelen en verder

De traditie om in de eindejaarsperiode uitgebreid terug te blikken, lijkt in 2020 op een oefening in gratuit sadomasochisme. Wie onvermoed in een drol stapt, heeft toch ook niet de neiging om ’m, thuis aangekomen, te controleren op consistentie, versheid of smaak? Nagenieten hoeft niet. Gewoon afspoelen, een nieuw paar schoenen aandoen, en verdergaan.

Daarenboven weet ik na ‘Death to 2020’, de ferm tegenvallende mockumentary uit de koker van ‘Black Mirror’-bedenker Charlie Brooker, dat je veel kan zeggen over 2020, ‘a year so momentous they named it twice’, maar niets dat nog niet duizend keer gezegd is geweest – en béter, door lui als Trevor Noah en John Oliver. Ja, dit zal altijd wel bekendstaan als het grote annus horribilis – ondanks de poging van Sean Dhondt om er, met enigszins misplaatste kwinkslag, een anus horribilis van te maken – maar net als bij het presidentschap van Trump geldt: als de werkelijkheid weer eens té ver gaat, steekt ze genadeloos alle pogingen tot humor voorbij.

‘Death to 2020’ is opgebouwd als zo’n klassiek jaaroverzicht, waarin experts in allerlei velden hun licht mogen laten schijnen. Alleen worden de experts in dezen vertolkt door grote celebrity’s wier expertise noodzakelijk beperkt is: Samuel L. Jackson is een motherfucking journalist (‘We gaan dus terugblikken op 2020: why the fuck zou je dat willen doen?’ zegt hij, maar het probleem benoemen, lost het nog niet op); Lisa Kudrow is een fictieve woordvoerster van Trump die alle feiten ontkent (‘Er bestaat geen plaats die Oekraïne heet!’) en dus amper te onderscheiden is van exemplaren in het wild; en Hugh Grant mag een smakelijk grijs toupetje opzetten als professor geschiedenis Tennyson Foss, een typetje waarvan de clou me nu even ontgaat.

Brooker en zijn schrijversteam zetten, eerder dan snijdende analyse, in op faux-hippe vergelijkingen: ‘Soleimani is de Beyoncé van de Islamitische Revolutionaire Garde,’ hoorde ik. En ook: ‘Davos is het Coachella voor miljardairs’ en ‘Greta Thunberg is een wereldberoemd tienermeisje dat alleen deprimerende dingen zegt – net Billie Eilish!’ Een gouden vuistregel: wie eind 2020 nog ‘Game of Thrones’-moppen maakt, bevindt zich qua relevantie ter hoogte van Servais Verherstraeten, vooralsnog niet de Beyoncé van de CD&V.

Alles – van George Floyd tot Zoom-calls, van corona tot de polarisatie van het politieke debat, van fake news tot ‘Tiger King’ – wordt aangestipt, en niet meer dan aangestipt, in spitse oneliners. Ik heb, om niet te veel te zeuren, de beste genoteerd, wat automatisch ook iets zegt over de slechtste. Over diversiteit bij de Oscars: ‘‘1917’ verwees naar het jaartal waarin de film zich afspeelt én naar het aantal witte mensen die erin meedoen.’ De Queen over de Megxit: ‘Het had iets met ras te maken, dus zijn ze naar Amerika verhuisd, waar er nooit problemen met ras zijn geweest.’ Over de Trump-jaren: ‘Zo dom dat de geschiedenisboeken met een wascokrijtje geschreven zullen moeten worden.’ Mijn favoriet? ‘Vuur: een kwaad, geradicaliseerd soort lucht dat dit jaar hele gebieden onbewoonbaar maakte, zélfs voor Australiërs.’ Ha! Wie een mitraillette te zijner beschikking heeft, treft bij een uurtje knallen weleens raak.

Met ‘Black Mirror’ wierp Brooker visionaire blikken in de toekomst, ‘Death to 2020’ was eergisteren al gedateerd. Afspoelen en verder.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234