Waarheid Durven of Doen, Julie Van den Steen en Dominique Persoone Beeld VTM
Waarheid Durven of Doen, Julie Van den Steen en Dominique PersooneBeeld VTM

Televisie★★☆☆☆

‘Waarheid Durven of Doen’ op VTM had wel héél veel sfeerbeelden nodig om drie kwartier televisie te vullen

Al vanaf de aanhef van ‘Waarheid Durven of Doen’ was het moeilijk om níét aan ‘Het huis’ te denken, waarin Eric Goens als geen ander bekende koppen aan het huilen krijgt door inzet van archiefmateriaal en uit hun gezinsverband weggerukte naasten. De villa waarbinnen ‘Waarheid Durven of Doen’ zich voltrok, oogde op het eerste gezicht zelfs te soortgelijk om er geen bewuste ingreep in te vermoeden. Zelfs het obligate kleinvee in de tuin was overgenomen, gestaag de achtergrond afgrazend.

Dra verscheen ook het bekende deelnemersveld in de modernistische villa. Naast Bart Kaëll en Julie Van den Steen waren ook Dominique Persoone en Kamal Kharmach opgedaagd, waarop eindelijk de opzet achter ‘Waarheid Durven of Doen’ meegedeeld werd. Dat gebeurde via een schrijven, achtergelaten door iemand die zich klaarblijkelijk onmiddellijk weer uit de voeten had gemaakt voor de eerste camera kon aanfloepen. Misschien wel omdat de handleiding bij ‘Waarheid Durven of Doen’ te ridicuul was om ze met uitgestreken gezicht voor te dragen: het gezelschap zou de hele avond lampionnen aan het plafond in de gaten moeten houden, want die kwamen geregeld vanuit den hoge nedergedaald om een opdracht uit te delen uit één van de drie categorieën uit de titel. Wie won, of als beste gedaan had alsof hij wilde winnen, kreeg een handjevol keien toegestopt, te bewaren in een pot met z’n naam op.

‘Toon je verborgen talent’, klonk één opdracht, waarop Van den Steen iets geks deed met d’r gezicht en Kaëll een geloofwaardige merel neerzette. Een andere opdracht werd gegeven door Staf Coppens per videoboodschap, opdat je ondertussen niet zou vergeten dat hij nog altijd in Zweden zit. ‘Eet een chilipeper,’ beval Staf, wat tot taferelen leidde die qua voorspelbaarheid hier geen verdere beschrijving vereisen. Tussendoor werd je geacht om de stand van de zichtrekeningen van de deelnemers onthullend te vinden.

Nog een andere lampion beval om inlichtingen in te winnen bij je ouders aangaande het moment van je eigen verwekking. ‘Stoor ik?’ vroeg Van den Steen toen ze haar vader aan de lijn kreeg. ‘Het is al elf uur, Julie,’ klonk het getergd aan de andere kant. Misschien herinnerde vader Van den Steen zich nog levendig de laatste keer dat dochterlief op aansporen van een cameraploeg in de familiegeschiedenis wroette, of misschien had ook hij zich gewoon iets anders voorgesteld bij zo’n overstap naar VTM.

Alsof de krachten achter ‘Waarheid Durven of Doen’ zelf ook doorhadden dat drie kwartier televisie wel erg veel is om op die manier vullen, werd er bovendien behoorlijk lang gedaan om ter zake te komen. Sfeerbeelden zijn nuttig, indien niet ter situering dan wel als vulsel, maar zodra ze de hoofdmoot dreigen uit te maken in je montage, moet je je toch afvragen welke meerwaarde je programma levert boven op ijzersterke formats als pakweg ‘Zomerbeelden’.

Het spelverloop vertoonde ook al gaten, vond ik. Met de laatste opdracht, ter plekke een tatoeage laten aanbrengen, vielen vijftig keien op te strijken, genoeg om tot dan toe niets gepresteerd te hoeven hebben. Persoone was de enige gegadigde. Aan ‘Over de oceaan’ had hij ook al een tattoo overgehouden, wist ik nog, wat dat klapstuk van ‘Waarheid Durven of Doen’ meteen weer in perspectief zette.

Er bestaat geheid één of ander vederlicht zomers magazine dat maar wat blij zou zijn met een rubriek waarin ‘Waarheid Durven of Doen’ in een goede vijf minuten samengebald wordt. Voor deze negen keer langere variant was ik niet snel geneigd me uit te putten in dankbaarheid.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234