'Bij de VPRO heb ik nul op het rekest gekregen' Beeld Hollandse Hoogte / Guus Schoonewille fotografie
'Bij de VPRO heb ik nul op het rekest gekregen'Beeld Hollandse Hoogte / Guus Schoonewille fotografie

'Trecx'Michiel Romeyn

‘We hebben geprobeerd zoveel mogelijk geslachtsdelen in de serie te smokkelen’

Terwijl zijn voormalige partners in crime Herman Koch en Kees Prins de successen aaneenrijgen – de ene als romancier, de andere als musicalschrijver – ging het Michiel Romeyn in zijn post-‘Jiskefet’-periode heel wat minder voor de wind. Maar kijk eens: de man achter kantoormacho Storm, proleet Johnny en witte neger Oboema heeft met ‘TRECX’ zowaar een nieuw comedyprogramma van de grond gekregen, met naast hemzelf ook goed volk als Jim Deddes, Ton Kas en Arjan Ederveen op de aftiteling.

Na het occasionele bijrolletje in een romcom en enkele – hoogst vermakelijke – tijdschriftinterviews waarin hij de vloer aanveegt met zowat de voltallige Nederlandse televisiewereld, zult u Michiel Romeyn (66) voortaan dus vooral zien verschijnen op het kleine en middelgrote scherm. Op de klassieke zenders moet u ‘TRECX’ niet zoeken: Romeyn heeft enige tijd geleden onderdak gevonden bij Amazon Prime Video, wat voor yours truly betekent dat hij zich eerst door een batterij Engelstalige pr-dames dient te wurmen en vervolgens een halfuur in de wachtrij moet staan om tot bij zijn gesprekspartner te raken. Rrrááárr!

MICHIEL ROMEYN «‘TRECX’ wordt op Amazon Prime Video uitgezonden omdat ik bij de publieke omroep – in casu de VPRO – nul op het rekest heb gekregen. Ik kreeg gewoon geen antwoord op mijn vraag of ze eventueel geïnteresseerd waren in nieuw materiaal van mijn hand – pas na een aantal keer bellen kreeg ik iemand aan de lijn die me vertelde dat ze absoluut niet geïnteresseerd waren. Maar goed, gelukkig was er dus Amazon Prime Video. Die hadden vernomen dat ‘Jiskefet’ indertijd heel populair was – en eigenlijk nog altijd is – en dachten: als wij dat programma nou ’ns aankopen? Tijdens de onderhandelingen ben ik nogal brutaal geweest: ‘Jullie mogen best een jaar lang ‘Jiskefet’ uitzenden, maar dan wil ik in ruil wel vijf nieuwe programma’s bij jullie maken.’ Waarop zij: ‘Maak er maar meteen zes.’ Ik kreeg het op een dienblaadje, wat voor de verandering weleens leuk was.

»Leuk wel, eindelijk nog eens een Humo-journalist aan de lijn. Hoe is het nog met dEUS? Mauro is vertrokken, hè? Goeie muzikant, zeg. We hebben een erg fraai nummer van hem gebruikt in ‘TRECX’, ‘Always Someone’.»

HUMO Ter zake: wat betekent ‘TRECX’?

ROMEYN «Niks. Of alles. Speedtracks, tracks op een muziekalbum, ‘ergens trek in hebben’ voor mijn part. Vind jij het een goeie naam voor een sketchprogramma? Iedereen lijkt er zo over te vallen, terwijl ik denk: ho ho, het is maar een naam. ’t Is een abstracte, non-descripte titel, net als ‘Jiskefet’ dat indertijd was: ik hou daar wel van. Ook al omdat ‘TRECX’ een abstracte en non-descripte serie is.»

HUMO Wat heet: in de eerste scène van de eerste aflevering zien we een man naar een andere man kijken die een krentenbol zit te eten. Einde scène.

ROMEYN «Heb jij alle zes de afleveringen al kunnen zien?»

HUMO Nee, enkel de eerste twee.

ROMEYN «Jammer. Je zou ze eigenlijk moeten zien van één tot en met zes, dan pas zul je merken dat alles in wezen één groot geheel is.

»‘TRECX’ heb ik samen met regisseur Max Porcelijn gemaakt. Heel getalenteerd is die jongen: dat weet ik omdat ik ooit in één van zijn speelfilms heb gespeeld, ‘De grote Zwaen’, en omdat we voor Comedy Central eens een ander sketchprogrammaatje hebben ingeblikt, ‘YEP!’. Wat wij twee gemeen hebben, is dat we het prettig vinden om iets te maken waarvan je denkt: waar gáát dit in ’s hemelsnaam over? ‘TRECX’ is bijgevolg een programma geworden waar je je vinger onmogelijk achter kunt krijgen: het is een wonderlijke mix van situaties, sferen, stijlen en genres, die je qua aanpak zou kunnen vergelijken met die van jullie meesterlijke absurdistische schilders – Ensor, Raveel, Permeke. Op het eerste gezicht lijkt het los zand te zijn, maar toch hangt het aan elkaar.»

HUMO Uw vroegere ‘Jiskefet’-collega Herman Koch heeft enkele kleine rolletjes gekregen in ‘TRECX’, lees ik.

ROMEYN «Herman deed graag mee, ja, ondanks zijn drukke agenda. We hebben hem een rol gegeven in twee scènes – in eentje eindigt hij in een afgesloten loods, vastgebonden in een tandartsstoel. Daar mag je Herman altijd wel voor wakker bellen.»

HUMO Kregen jullie eigenlijk carte blanche van Amazon?

ROMEYN «Min of meer. Hier en daar hadden ze wel wat op- of aanmerkingen over de lengte van een bepaalde sketch, en niet alle geslachtsdelen hebben de uiteindelijke montage gehaald, maar verder was voor hen alles oké.»

HUMO Geslachtsdelen?

ROMEYN «Max en ik hebben er een sport van gemaakt om zoveel mogelijk geslachtsdelen in de serie te smokkelen. Je mag tegenwoordig niks meer zeggen, klagen cabaretiers weleens; wij wilden dus eens nagaan of je tegenwoordig wel nog alles mag laten zíén. Er komt bijvoorbeeld een sketch voorbij die ik maar ‘De kut van Yoko Ono’ zal noemen: daarin zit niemand minder dan de gevierde hysterica zich, in één of andere hippe kunstgalerij anno 1972, bij wijze van performance al gillend te ontharen op een trapladdertje.»

HUMO Intiem te ontharen, bedoelt u?

ROMEYN «Nee, ze onthaart haar benen. Al zwenkt de camera uiteindelijk wel richting haar poes. Uiteráárd: die enorme bos schaamhaar, waar John Lennon destijds weleens poedelnaakt naast stond te poseren, konden we toch onmogelijk over het hoofd zien.

»Hadden we die sketch aan de publieke omroep moeten verkopen, dan waren we geheid op een netmanager gebotst die zo’n kut van Yoko Ono allemaal wel mooi en prachtig vond, maar toch niet helemaal passend binnen het diversiteitsbeleid, of iets van die strekking.»

HUMO Uzelf speelt Yoko, mag ik hopen?

ROMEYN «Nee, een Japanse figurante. Maar als jij dat fijn vindt, wil ik in het tweede seizoen wel Meat Loaf spelen die zich al gillend op een trapladdertje zit te ontharen? Ik doe véél voor mijn Belgische vrienden.»

‘TRECX’, Nu op Amazon Prime Video

Bekijk hier de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234