Will Ferrell & Rachel McAdamsBeeld Netflix

TELEVISIE★★☆☆☆

Weg met ‘Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga’!

U bent één van die zielen die sinds de afgelasting van het Eurovisiesongfestival rondlopen met een groot gapend gat in het hart? Wanhoop niet langer: Will Ferrell brengt de glimmende outfits tóch naar uw huiskamer. Veel soelaas brengt zijn film evenwel niet: ondanks de grote affectie die hij er voelbaar voor koestert, is Ferrell er niet in geslaagd om de licht verslavende magie – als we die bizarre mengeling tussen wansmaak, nationale trots en overdreven podiumrook zo mogen noemen - van het muziekfestijn tot leven te wekken.

Ahhhh, het Eurovisiesongfestival: voor sommigen een oerend vervelende shitshow, voor anderen een lachwekkend circus, voor onszelf puur jeugdsentiment. Samen met ons moeder en ons poatjen onder het genot van een kom borrelnootjes de hele avond lang ongegeneerd commentaar leveren op de vaak lamentabele zangkwaliteiten van de deelnemers: het behoorde jarenlang tot de traditie, even onontbeerlijk als de vreugde waarmee de fonduepot op paaszondag aan het borrelen werd gezet, of de razernij waarmee op kerstavond de cadeautjes werden opengescheurd. 

Nog nahikkend van het lachen bij de herinnering aan Dima Bilan die in 2009 tijdens zijn act een wanhopige poging deed om zijn jasje van zich af te werpen – een onbetwistbaar hilarisch hoogtepunt uit de festivalgeschiedenis – kan men zich wel afvragen of het überhaupt doenbaar was om over dit onderwerp een komedie te maken. Hoe kun je nu een persiflage brengen op een show die uit zichzelf al uiteenbarst van de gein? Dat uitgerekend een Amerikaanse komiek komt aanzetten met een film over een door-en-door Europees fenomeen, wekt eveneens enige verwondering - de meeste Amerikanen zijn wel vertrouwd met ‘American Idol’, maar níet met het Europese rariteitenkabinet waarvan de deuren (normaal gezien) één keer per jaar openzwaaien. Maar blijkbaar is Ferrell gek van het festival en liep hij al 20 jaar rond met plannen voor een film over een IJslandse parkeerwachter die samen met zijn co-zangeres (Rachel McAdams) droomt van een deelname. 

De eerste Eurosong-act uit de film is een regelrechte showstopper: de Rus Alexander Lemtov (de George Michael-coupe van Dan Stevens is een giller) die, in een choreografie die niet zou misstaan op het échte festival, ‘Lion of Love’ brengt (‘Duizenden probeerden me te temmen/maar ik ben vrij’) terwijl hij wordt omringd door vier halfnaakte dansers die zweepjes laten klakken en voor het oog van de camera de goedgevulde kruisen van hun gouden stretchbroeken omhoog laten wippen. Ferrell heeft blijkbaar goed begrepen dat het Eurovisiesongfestival in de loop der jaren is uitgegroeid tot een soort walhalla voor de lgbt-gemeenschap, maar is het niet een glíttertje overdreven om werkelijk élke sidekick en élke figurant als in een slecht cabaret van een wapperend handje of een kirrend stemmetje te voorzien? 

Nóg problematischer is dat Ferrell maar niet kan beslissen – hé, ineens galmt dat winnende liedje van Bucks Fizz door ons hoofd! - of hij de spot wil drijven met het festival, of net zijn liefde betuigen. Kantelmoment is de singalong in het kasteel: op zich een spetterende scène, maar het is vanaf dán dat Ferrell zich begint te verliezen in de recepten uit het versleten handboek van de Hollywoodkomedie – ein bisschen sentiment, ein bisschen romantiek, aangevuld met een drakerige ‘Blijf je dromen najagen!’-boodschap. De stunt met het hamsterwiel zorgt nog voor een zeldzame opstoot van slapstick, maar tegelijk dachten wij: weg met dat gedoe, de maat is vol en m’n kop is toe.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234