null Beeld

FILM★★★1/2☆

While We’re Young

Glimlach! U wordt gefilmd!

Als we de digitale kloof tussen de verschillende generaties overschouwen, dan bevindt uw dienaar (die stilaan de 90 nadert) zich op de bodem van het ravijn. WhatsApp, Snapchat, Vine, Tumblr, hashtagliatelle: we hebben er al eens van gehoord, maar waar het allemaal precies voor dient is voor deze jongen een even groot mysterie als de werking van app en vloed. En Facebook? Pffffffff, zoals Adam Sandler al zei in ‘Funny People’: ‘Fuck Facebook, ik zit liever op grieten.’

Waar we, via onze inbelverbinding, naartoe willen is dit: wij voelden een hoop sympathie voor Josh (een genietbare Ben Stiller, en het hoofdpersonage uit de fijne komedie ‘While We’re Young’), een 44-jarige documentairemaker die zich een beetje out of time bevindt. Hij werkt al tien jaar aan dezelfde documentaire, zijn ogen gaan achteruit, en hij begint stilaan te beseffen dat er dingen zijn die hij nooit zal doen en nooit zal hebben.

Maar kijk: we voelden een even goeie connectie met Jamie (Adam Driver, het slungelachtige vriendje van Lena Dunham in ‘Girls’ en straks te zien in ‘Star Wars: Episode VII’), een 27-jarige aanstormende filmmaker die het op een dood spoor zittende leven van Josh is komen binnenglippen. Hoe ongenietbaar Jamie zich soms ook gedraagt (hij is nu eenmaal een product van de selfiegeneratie: ik in het centrum, de rest is achtergrond), hij realiseert zich tenminste dat ‘All Night Long’ van Lionel Richie één van de grootste songs aller tijden is: Well, my friends, the time has come / To raise the roof and have some fun!

In ‘While We’re Young’ – mooie titel – ziet u wat er gebeurt wanneer twee totaal verschillende koppels (de vrouw van Josh wordt vertolkt door Naomi Watts, de vriendin van Jamie door Amanda Seyfried) bevriend raken en boven het ravijn heen elkaar de hand proberen te reiken.

De generatiekloof die als de Grand Canyon tussen de beide stellen gaapt, vormt een heerlijk frisse bron van komisch vermaak: terwijl Josh wanhopig de nieuwe technologieën probeert te doorgronden – Apple TV – zien we hoe Jamie (o prachtige ironie) zwelgt in allerlei retro & vintage stuff – hij bekijkt films op VHS, maakt gebruik van oude schrijfmachines (tíng!) en draagt zelfs een kwartshorloge uit de jaren stillekens rond de pols.

De interactie tussen de personages knispert van de oneliners, de wisecracks en de wijsheden: ‘Ik herinner me nog de tijd toen iedereen die song slécht vond,’ zo horen we Josh mompelen wanneer iemand het fantástische ‘Eye of the Tiger’ van Survivor door de luidsprekers laat knallen.

Regisseur Noah Baumbach (‘The Squid and the Whale’, ‘Greenberg’, ‘Frances Ha’) krijgt vaak te horen dat hij de nieuwe Woody Allen is, maar ergens klopt het wel: net als Woody verstaat Baumbach de kunst om in één grappig zinnetje evenveel levensbeschouwelijke waarheid te leggen als Nietzsche in zijn verzamelde werken. Behalve goeie quotes heeft Baumbach ook een hoop scherpe inzichten en rake observaties over onze samenleving in de aanbieding, waarbij hij overigens niemand spaart: niet Josh, niet Jamie, niet de babyboomers, niet de millennials, niet generatie X, niet generatie Y, niet generatie XXL, niet de mama’s die hun ukken meesleuren naar babyfeestjes en zich zélf infantiel beginnen te gedragen, niet wij, niet u.

Wie weet: wanneer we over twintig jaar de scène gaan terugzien waarin de vier hoofdpersonages in een restaurant simultaan hun smartphone beginnen te checken, gaan we misschien uitroepen: ‘Jezus, niet te geloven hoe het er in die tijd aan toeging, en hoe we het menselijke contact door die snertdingen lieten verpesten.’

Kortom: wie eens een geinige, clevere, alle moderne bullshit doorprikkende en júíste film over onze tijd wil zien, moet zich reppen naar ‘While We’re Young’ – een selfie om in te kaderen.


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234