null Beeld Wilson Webb/Netflix
Beeld Wilson Webb/Netflix

FILM★★½☆☆

‘White Noise’ op Netflix begint leuk, maar cineast Noah Baumbach rijdt zich vast in een zinkgat vol nietszeggendheid

Van Noah Baumbach, met Adam Driver, Greta Gerwig en Don Cheadle

Erik Stockman

Leukste eindgeneriek ooit.

HORROR Noah Baumbach (‘Marriage Story’) waagde zich aan de verfilming van een roman van Don DeLillo, maar lijkt zich aan diens postmoderne proza te hebben vertild. Uit de eerste helft, waarin de Adolf Hitler-specialist Jack (Adam Driver) en zijn gezin op de vlucht slaan voor een naderende gifwolk, valt af te leiden dat Baumbach en DeLillo een groot gevoel voor licht absurde humor gemeen hebben: wij moesten alvast luidop grinniken met de hulpverleners die uitleggen dat ze de giframp aangrijpen om eens een rampoefening te houden.

Maar zodra Baumbach iets te expliciet het sombere hoofdthema aansnijdt – de angst voor de knekelman – rijdt de cineast zich vast in een zinkgat vol nietszeggendheid. De leuke eindgeneriek – die op zich een soort minimusical vormt – kwam wat ons betreft geen minuut te vroeg.

Nu op Netflix.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234