null Beeld

FILM★★★½☆

Wij haalden uit ‘Fall’ méér genot, vreugde en spanning dan uit sommige zogeheten meesterwerken van de zevende kunst

Van Scott Mann, met Grace Caroline Currey, Virginia Gardner, Mason Gooding en Jeffrey Dean Morgan

Erik Stockman

Niet voor doetjes met hoogtevrees.

THRILLER Mocht u zich afvragen waar die kolossale wallen onder onze bloeddoorlopen ogen vandaan komen: we hebben wéér maar eens tot in het holst van de nacht liggen luisteren naar ‘The Video Archives Podcast’, waarin Quentin Tarantino en Roger Avary met daverend enthousiasme – en elkaar voortdurend onderbrekend – een eind weg snateren over de B-films, de exploitation movies en de cultclassics die hen dierbaar zijn. Hoewel: ‘snateren’ is eigenlijk het verkeerde woord voor de altijd passionele, immer gloedvolle en soms prachtige manier waarop het duo met grote kennis van zaken spreekt over bijvoorbeeld ‘Dark Star’, ‘The Illustrated Man’, ‘The Keep’ en ‘Moonraker’. Wie Tarantino in de derde aflevering in welhaast dichterlijke bewoordingen hoort uitweiden over de glimlachjes die Tom Sizemore en Penelope Ann Miller elkaar schenken in de laatste twintig minuten van ‘The Relic’ (1997), zou zelfs verkeerdelijk kunnen denken dat hij het eerder over een poëtisch liefdesdrama heeft dan over een spannende monsterfilm.

In feite tonen Quentin en Roger met hun podcast iets aan waarvan wij zelf al héél lang doordrongen zijn, namelijk dat er uit sommige B-films méér genot, vreugde en troost valt te halen dan uit de zogeheten meesterwerken van de zevende kunst. Als hulde aan beide heren maken wij in deze kolommen graag ruimte vrij voor ‘Fall’, een Amerikaanse thriller die ons misschien geen levenswijsheden of diepere inzichten heeft bijgebracht, maar ons wel a helluva good time heeft bezorgd.

In het midden van de Californische woestijn, op een plek waar hun telefoons uiteraard geen bereik hebben, beklimmen twee vriendinnen een oude zendmast die twee keer zo hoog – maar lang niet zo stevig – is als de Eiffeltoren. Eén of twee onheilspellende close-ups van een compleet doorgeroeste schroef die in de ijzeren ladder wel héél los in het schroefgat hangt: meer had regisseur Scott Mann niet nodig om ons – wij die al draaierig worden als we op de toppen van onze tenen staan! – te laten duizelen en luidkeels ‘Keer om, keer om!’ te doen uitroepen.

Op 600 meter hoogte – brrr! – komen de dames hopeloos vast te zitten in een situatie waaruit zelfs Alex Honnold, de rotsklimmer uit ‘Free Solo’, zich niet zou weten te redden, en aangezien de camera de hele tijd bij de twee vriendinnen blijft, is het alsof de toeschouwer méé in de val zit. En dan is het echt knap om te zien hoe de cineast uit de in wezen poepsimpele premisse een reeks steeds spannender wordende taferelen weet te puren: schroeven springen uit schroefgaten, boven de zendmast pakken zich onweerswolken samen, één van de twee dames moet dringend plassen, en die rondcirkelende gieren zijn wellicht óók nog iets van plan.

Het straffe is dat er aan de spectaculaire hoogtescènes in ‘Fall’ vrijwel geen digitale effecten te pas kwamen: de twee actrices bevinden zich écht op een 600 meter hoog, speciaal voor de opnames geconstrueerd uitsteeksel in Death Valley. Raponsje zou wel weten hoe zich te laten zakken!

Vanaf 14 september in de bioscoop.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234