Gal Gadot in 'Wonder Woman 1984' (2020) 
 Beeld Photo News
Gal Gadot in 'Wonder Woman 1984' (2020)Beeld Photo News

film★½☆☆☆

‘Wonder Woman 1984’ is een nauwelijks te bevatten fiasco

Om maar meteen met de deur in huis te knallen: ‘Wonder Woman 1984’ is één van die nauwelijks te bevatten fiasco’s waarvan een mens zich alleen maar verwonderd kan afvragen hoe, waar en wanneer het project precies de mist is ingegaan.

Aan de skills van regisseuse Patty Jenkins kan het niet gelegen hebben: haar ‘Wonder Woman’ uit 2017 vormde in het sombere DC Extended Universe een verfrissende rarigheid die zich prachtig wist te bevrijden van de loodzware Zack Snyder-esthetiek. En ook Gal Gadot treft geen schuld: de manier waarop ze in het winkelcentrum tijdens het zwieren van haar waarheidslasso gedurende één adembenemende seconde haar ranke rechterschouder een draaiende beweging laat maken, toont aan dat empowerde superheldinnen tegelijk zelfzeker, vastberaden én onwaarschijnlijk sexy kunnen zijn.

Onze gok is dat het verkeerd is gelopen in een eerder stadium van de productie, in de writing room, waar het scenaristenteam er een script heeft uitgeperst dat van Kevin Feige, de creatieve baas van de Marvel Studios, nooit het groene licht zou hebben gekregen, maar van Warner Brothers dus wél.

De eerste misrekening is dat ze het verhaal laten draaien rond een magische steen die wensen laat uitkomen. Als dat lullige object nu alleen maar de aanleiding (in filmjargon: de MacGuffin) was geweest tot een reeks epische actietaferelen – zoals de moederdozen uit ‘Justice League’ of de Infinity Stones uit het MCU – dan zou het wellicht nog zijn goedgekomen, maar neen: wanneer we u vertellen dat Wonder Woman op een bepaald moment plaatsneemt in een vervoermiddel dat herinneringen oproept aan de ridicule onzichtbare auto van Pierce Brosnan in ‘Die Another Day’, dan weet u wel dat zelfs de actie in ‘Wonder Woman 1984’ nogal dun uitvalt.

De tweede misslag is de lachwekkende verrijzenis van Steve (Chris Pine), de piloot die op het eind van de vorige film nochtans héél overtuigend en héél definitief de geest gaf. Bobby Ewing stapt verbijsterd terug onder de douche, Jon Snow sluit uit plaatsvervangende schaamte opnieuw de ogen, zelfs Jezus Christus vlucht hoofdschuddend terug in zijn tombe. En was ‘Captain Marvel’ bijwijlen een echt grappige throwback naar de jaren 90, dan vinden de makers van ‘WW 1984’ in hun jaren 80-setting geen enkele geïnspireerde insteek. Steve die typische jaren 80-outfits uitprobeert, Steve die voor het eerst op een roltrap staat, Steve die een prullenbak aanziet voor moderne kunst: als het de bedoeling was van de scenaristen om het DC Extended Universe iets mee te geven van de hilarische schwung van ‘Thor: Ragnarok’, dan is die poging faliekant mislukt.

Blijft de vraag: wat nu, DC? De nog steeds om een masterplan verlegen zittende Warner Brothers-studio heeft te kennen gegeven dat een terugkeer van Zack Snyder moeilijk ligt; geen hond zit nog te wachten op de Suicide Squad; de passage van Joss Whedon draaide uit op een flop; en nu ligt zelfs Wonder Woman op haar gat. Brengt ‘The Batman’ in maart 2022 soelaas?

Nu beschikbaar via iTunes, Apple TV, Google Play, YouTube, Microsoft Xbox en Rakuten TV en vanaf 7/4 ook op Telenet, Proximus, BETV, Blu-ray en DVD.

Bekijk hier de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234