Succession season 3, vanaf 18 oktober op Streamz Beeld rv
Succession season 3, vanaf 18 oktober op StreamzBeeld rv

De terugkeer van'Succession'

‘Wrede mensen zijn populair op tv, maar ook in het echte leven – denk maar aan de politiek’

The Roys are back in town: na een veel te lange afwezigheid is ‘Succession’ – bij ons te zien op Streamz – eindelijk terug. De hoofdrolspelers en schrijver blikken alvast vooruit op het derde seizoen van de briljante, vileine en donkere dramareeks over de strubbelingen aan de top van een groot mediabedrijf. ‘Vanbinnen zijn de personages niet corrupter of erger dan jij of ik: we hebben allemaal donkere kanten.’

Het tweede seizoen van ‘Succession’ eindigt met een scène die perfect samenvat waarom de serie sinds haar debuut op HBO in de zomer van 2018 zo groot en populair is geworden. Kendall Roy, zoon van de meedogenloze mediamagnaat Logan Roy, is naar een persconferentie gestuurd om zichzelf op te offeren en zo zijn vader te redden. Waystar Royco, het gigantische bedrijf van de familie, had een reeks verkrachtingen en moorden op een cruiseschip van de onderneming in de doofpot gestopt, maar nu de waarheid naar boven is gekomen, heeft Kendall te horen gekregen dat hij op het zwaard moet vallen.

Maar natuurlijk lopen de dingen anders. Kendall is het beu om de marionet van zijn vader te zijn en de rol te spelen die hij al zijn hele leven speelt, en besluit zijn hielen in het zand te zetten. ‘De waarheid is dat mijn vader een kwaadaardige man is,’ zegt hij tegen de aanwezige journalisten. ‘Hij is een pestkop en een leugenaar. Dit is de dag waarop zijn heerschappij eindigt.’ Logan kijkt toe vanaf zijn superjacht in de Middellandse Zee en lijkt eerst totaal verbijsterd, maar dan, net voordat de aftiteling begint, kruipt er een zweem van een glimlach over zijn gezicht.

Brian Cox, de Schotse acteur die in de huid kruipt van de meedogenloze Logan en één van de vele Britten in loondienst van ‘Succession’, denkt met genoegen aan de scène terug.

BRIAN COX «Het was een geweldig moment voor de serie, voor mijn personage en voor Kendall. Je ziet Logan denken: dat is mijn zoon. Kendall heeft moeten leren om genadeloos te zijn, om zijn scrupules opzij te zetten en met niets of niemand rekening te houden. En daar, tijdens die toespraak, beseft Logan dat zijn zoon helemaal opgegroeid is. Alleen is de ironie dat hij zich nu, als een soort Oedipus, tegen zijn vader keert. Tegelijk weet Logan ook dat Kendall diep vanbinnen geen moordenaar is, dat hij vooral een rolletje speelt en dus niet zo gevaarlijk is als hij laat uitschijnen. Vandaar de grijns.»

Leden van dezelfde familie die onvoorstelbaar wreed met elkaar omgaan, oorlogjes in de zakenwereld met hoge inzet, onmetelijke rijkdom en privileges en humor van de duistere soort: alle ingrediënten die van ‘Succession’ een hit hebben gemaakt, zaten in die ene scène. Misschien heeft de serie nog niet de massale aantrekkingskracht van ‘Game of Thrones’ een paar jaar geleden, maar wat betreft lovende recensies, hype in de media en fascinatie bij de kijkers is sinds het einde van de fantasyreeks geen enkele tv-serie zo dominant geweest als ‘Succession’. Beste bewijs: de Emmy-uitreiking in september van vorig jaar, toen ‘Succession’ voor haar tweede seizoen in de categorie drama met alle prijzen ging lopen. Beste serie, beste acteurs, beste regisseur, beste scenario: in totaal kregen makers en hoofdrolspelers negen beeldjes.

De druk in de aanloop naar het derde seizoen was toen al groot, maar is door de pandemie alleen maar gegroeid. Eigenlijk hadden de opnames voor seizoen drie anderhalf jaar geleden moeten starten, in april 2020 in New York, en het plan was om in de herfst van hetzelfde jaar terug te keren op tv. Maar dat ging niet door. Nu zal er, wanneer ‘Succession’ eindelijk weer haar opwachting maakt, precies twee jaar voorbij zijn sinds de uitzending van de finale van seizoen twee – een aflevering die destijds door Rolling Stone ‘zo goed als perfect’ werd genoemd.

Daarom eerst nog even een korte opfriscursus. ‘Succession’ gaat over de schandalig rijke Roy-familie, geleid door Logan, en de strijd tussen de kinderen over wie de ouder wordende patriarch zal opvolgen. En dus ook over wie de controle krijgt over Logans enorme media-imperium, dat een televisienetwerk in de stijl van de Amerikaanse conservatieve zender Fox omvat maar ook cruisemaatschappijen en nog een hele rits andere activiteiten. Logan heeft vier kinderen: Kendall (Jeremy Strong), de eigenzinnige en drugsverslaafde troonopvolger van zijn vader; Roman (Kieran Culkin), de outcast die nooit helemaal volwassen is geworden; Shiv (Sarah Snook), de slimme, politiek onderlegde dochter die zich staande probeert te houden in een mannenwereld; en Connor (Alan Ruck), een zweverige halve hippie die vooral in zijn eigen hoofd leeft. Elk van hen verlangt naar vaders goedkeuring en genegenheid, twee dingen die in de Roy-familie bijzonder zeldzaam zijn. Andere sleutelfiguren in de reeks zijn de echtgenoot van Shiv, de kruiperige Tom Wambsgans (Matthew Macfadyen), en zijn hulpje Cousin Greg (Nicholas Braun), een familielid dat het koste wat het kost hogerop wil komen in het bedrijf.

Brian Cox: ‘De Roys worden vaak ‘een disfunc­ tionele familie’ genoemd, maar wat betekent dat? Élke familie is disfunctio­neel.’ Beeld rv
Brian Cox: ‘De Roys worden vaak ‘een disfunc­ tionele familie’ genoemd, maar wat betekent dat? Élke familie is disfunctio­neel.’Beeld rv

PORNO OVER RIJKEN

Waarom zijn kijkers en critici zo geobsedeerd door ‘Succession’? Welke boodschap brengt de reeks over onze wereld en waarom is haar invloed op de cultuur zo krachtig? En hoe slagen schrijvers en acteurs erin om zo overtuigend te laten zien dat mensen tegelijk absurd rijk en pijnlijk ongelukkig kunnen zijn? Om die vragen te beantwoorden heb ik een paar weken lang enkele sleutelfiguren die bij de serie betrokken zijn, opgespoord en gesproken via Zoom: de openhartige Sarah Snook, die in lockdown zat op een boerderij in Australië; Brian Cox, die de ene keer aan het leren vliegvissen was voor een nieuwe film die hij ging opnemen in Montana en de andere keer samen met Kate Beckinsale op een set in Las Vegas stond; Matthew Macfadyen, die aan het wandelen was door Manhattan. De acteurs van ‘Succession’ vind je duidelijk overal ter wereld. En natuurlijk ook Jesse Armstrong, de Britse scenarist die met het idee voor de serie op de proppen kwam en ook vandaag nog de drijvende kracht is. Armstrong was vóór ‘Succession’ vooral bekend om zijn werk voor twee Britse reeksen: de sitcom ‘Peep Show’ en de politieke satire ‘The Thick of It’. ‘Succession’ bevat dezelfde droge Britse humor, maar voegt daar een enorme klodder Amerikaanse machtspolitiek aan toe.

– Laat ik maar beginnen met wat wellicht de meest voor de hand liggende verklaring is voor het succes van ‘Succession’: onze interesse in het leven van de rijken en de machtigen, voor een wereld waar we zelf nooit dichter bij zullen kunnen komen.

COX «Het is een studie van een klasse in de maatschappij waar we alleen een glimp van opvangen in de kranten of op de televisie, dat klopt. Ik denk dat we allemaal in meer of mindere mate gefascineerd zijn door die mensen, door dat niveau van ‘succes’ en de privileges die erbij horen. De seksfeestjes in een luxueuze kelder in New York. De gigantische opblaasbare glijbaan aan de achterkant van een megajacht van 200 miljoen dollar waar iedereen van af kan springen. Het feit dat je in de winter niet eens een dikke jas nodig hebt omdat je enkel buitenkomt om in je auto met privéchauffeur of in je privéjet te gaan zitten. ‘Succession’ geeft ons de kans om een blik achter de sluier van de elite te werpen, om even het gevoel te krijgen dat je begrijpt hoe het is om onuitputtelijk en schandalig rijk te zijn.»

JESSE ARMSTRONG «Een soort van voyeurisme zal wel meespelen in het succes, maar af en toe zie ik dat ‘Succession’ omschreven wordt als ‘porno over rijke mensen’: een serie waarmee we ons allemaal kunnen verlekkeren op de levensstijl van Logan en co. Daar wil ik toch tegen ingaan. Er zit natuurlijk glitter en glamour in ‘Succession’, maar ik probeer vooral te laten zien hoe die rijkdom het leven van de personages vervormt en kapotmaakt. Hoe elke relatie in de Roy-familie, tussen Logan en zijn kinderen, tussen de kinderen onderling, met die enkele vrienden in de buitenwereld, op de één of andere manier een zakelijke transactie is geworden.»

– Er is geen grens meer tussen familie en bedrijf: alles loopt door elkaar, iedereen gebruikt iedereen.

SARAH SNOOK «Door Shiv te spelen ben ik mijn eigen – veel bescheidener – achtergrond weer meer gaan waarderen. Toen ik ging studeren, was ik arm. Ik herinner me nog dat ik helemaal aan de grond zat: ik had alleen nog een briefje van 10 dollar in mijn zak zitten en wist totaal niet hoe ik het zou redden. Dat begrip van wat geld echt betekent, hebben de überrijken niet. Aan de top is alles huiveringwekkend makkelijk. Behalve dan om jezelf te blijven in die wereld, om je menselijkheid te bewaren.»

ARMSTRONG «‘Succession’ toont dat de superrijken, ondanks al hun macht en voorrechten, net zoveel frustraties kunnen hebben als wij. Ze hebben moeite om het leven te leiden dat ze willen leiden omdat hun keuzes, vreemd genoeg, ook beperkt zijn. Niet in een economische betekenis, want ze kunnen alles kopen wat ze maar willen, maar op andere manieren. Als je in die wereld wordt geboren, heb je min of meer twee opties: ofwel geloof je dat je alles wat je hebt ook effectief verdient, ofwel accepteer je dat het leven een loterij is en dat jij zonder enige reden het groot lot hebt gewonnen. Maar in beide gevallen is het niet eenvoudig om tussen al die rijkdom geestelijk gezond te blijven (lacht)

MATTHEW MACFADYEN «Het is opvallend hoe die extreme rijkdom in de serie tegelijk afstotelijk en bedwelmend is. Mijn personage is een achterbakse, cynische onderkruiper die er alles voor over heeft om zijn plek in die wereld te behouden – tot zelfs op zijn vrijgezellenfeest zijn eigen sperma doorslikken. En nu hij boven aan de piramide zit, behandelt hij de mensen onder hem, zoals Cousin Greg, verschrikkelijk. Hem spelen is voor mij een geweldige vorm van therapie, omdat je de slechtste dingen in jezelf naar boven kunt halen. Tegelijk snap ik ook hoe snel mensen als Tom alles wat hun tegemoetwaait normaal gaan vinden. Als je eenmaal een beetje verwend bent, word je inderdaad woedend als de warme handdoeken een keer niet zo snel zijn vervangen als je zou willen.»

– Een kritiek op ‘Succession’ is dat de reeks, ondanks de humor, té donker is. Geen enkel personage heeft een greintje moraliteit of fatsoen, er is niemand aan wie je je als kijker kunt optrekken. Jullie lijken er ook plezier in te scheppen om de personages die sympathie opwekken onderuit te halen. Shiv was de publiekslieveling tot ze in seizoen twee een slachtoffer van seksueel geweld onder druk zette om een financiële regeling te aanvaarden. En Kendall leek in het eerste seizoen lang de capabelste telg van de familie, maar veroorzaakte dan stomdronken en high een auto-ongeluk waarbij een jongeman het leven verloor.

ARMSTRONG «Misschien lijkt het wel zo, maar het gebeurt niet bewust: zo wreed ben ik niet (grijnst). Eerlijk gezegd vind ik dat die personages nog zo slecht niet zijn. De Roys zijn zoals de Griekse goden: het belangrijkste wat er mis met ze is, is hoeveel problemen ze kunnen aanrichten in de wereld. Maar ik denk niet dat ze vanbinnen corrupter of erger zijn dan jij of ik: wij hebben allemaal die impulsen en donkere kanten, alleen bevinden zij zich in een omgeving waar die makkelijk en straffeloos naar boven kunnen komen. Als ik in dat zwembad werd gegooid, zou ik ook op die manier beginnen te zwemmen.»

COX «Logan is een vader met onorthodoxe principes die zijn familie onderwerpt aan sadistische spelletjes zoals boar on the floor (in een aflevering in het tweede seizoen moesten de gezinsleden doen alsof ze varkens waren en op de vloer vechten voor worsten, red.). Maar helemaal in het begin van de reeks heb ik aan Jesse gevraagd: ‘Houdt Logan van zijn kinderen?’ En hij zei: ‘Absoluut, natuurlijk houdt hij van zijn kinderen.’ Logan zal dat nooit uitspreken, maar die liefde ís er wel, en zorgt er ook voor dat alles nog veel tragischer wordt, misschien zelfs shakespeareaans.

»Elke ouder kan in wat hij meemaakt ook wel parallellen zien met zijn of haar eigen leven. Mijn zoon is 50, en soms kijk ik naar hem en denk ik: wie is deze persoon en waarom is hij soms zo gemeen tegen me? Maar dan besef ik dat het komt omdat ik soms zélf zo lastig ben tegen hem. Dat is gewoon hoe het ouderschap in elkaar zit. De Roys worden vaak ‘een disfunctionele familie’ genoemd, maar wat betekent dat? Élke familie is disfunctioneel.»

Jesse Armstrong: ‘‘­Succession’ toont dat de superrijken, ondanks al hun macht en voorrechten, net zoveel frustraties kunnen hebben als wij.’ (Foto: Armstrong te midden van Nicholas ‘Cousin Greg’ Braun en Matthew ‘Tom’ ­Macfadyen.) Beeld rv
Jesse Armstrong: ‘‘­Succession’ toont dat de superrijken, ondanks al hun macht en voorrechten, net zoveel frustraties kunnen hebben als wij.’ (Foto: Armstrong te midden van Nicholas ‘Cousin Greg’ Braun en Matthew ‘Tom’ ­Macfadyen.)Beeld rv

TERMINALE DECADENTIE

De parallellen tussen de strijd in de Roy-familie en de echte wereld liggen voor het oprapen. Het is duidelijk dat Waystar Royco, met zijn conservatieve tv-zender en vele nevenactiviteiten, sterk lijkt op het media-imperium van Rupert Murdoch, de eigenaar van Fox News – in het allereerste scenario van Armstrong droeg de serie ook nog gewoon de titel ‘Murdoch’. De gevechten tussen de Roy-kinderen om de stoel van hun vader doen ook sterk denken aan de strijd om de macht over het Viacom-imperium van Sumner Redstone, die uiteindelijk werd gewonnen door zijn dochter Shari. De naam van de Britse mediamagnaat wijlen Robert Maxwell – uitgever van een rits Britse tabloids en vader van de in ongenade gevallen Ghislaine Maxwell – wordt ook vaak genoemd wanneer het over ‘Succession’ gaat, als typevoorbeeld van een CEO die dacht dat regels enkel voor watjes van tel waren. En dan heb je natuurlijk nog de Trumps, die kort voordat de serie haar debuut maakte op tv Amerika’s eerste familie werden: de dynamiek tussen de kinderen Ivanka, Donald Jr. en Eric, die hengelen naar de aandacht van hun vader, doet vaak denken aan de gebeurtenissen in ‘Succession’. Maar uiteindelijk is de serie, zoals elk goed drama, al die invloeden en parallellen ontgroeid en een heel eigen universum geworden. Een monster vol hebzucht, ambitie en disfunctie, dat de kijkers een spiegel voorhoudt.

COX «De serie is voor mij ook een satire op onze moderne waarden en de goddeloze samenleving die we zijn geworden. We leven niet puur en we doen maar op, zonder na te denken over bijvoorbeeld de gevolgen voor de planeet. We hebben het verpest, en ‘Succession’ is de kroniek van onze eigen ondergang. De Roy-familie is dan een stand-in voor onze cultuur, een symbool voor de overdaad, het egoïsme en de ontevredenheid. Ze zijn een extreme versie van onszelf. ‘Succession’ gaat over verval en decadentie. Over terminale decadentie. Je merkt dat ook aan hoeveel mensen eigenlijk fan zijn van hoe Logan zich gedraagt, en van zijn wreedheid houden: dat is een weerspiegeling van de staat waarin we ons bevinden. Wrede mensen zijn populair, op tv maar ook in het echte leven – denk maar aan de politiek.»

– De belangrijkste gebeurtenis uit de afgelopen twee jaar, de coronapandemie, speelt dan weer geen rol in het derde seizoen.

ARMSTRONG «Ja, toen de pandemie uitbrak, stonden we op het punt aan de opnames te beginnen en waren alle scenario’s al geschreven, en ik heb redelijk snel beslist om die niet te herschrijven. Daar zijn twee redenen voor: ten eerste denk ik dat tv-kijkers er niet meteen behoefte aan hebben om telkens weer met covid-19 geconfronteerd te worden. Ten tweede draait ‘Succession’ om de heel rijken, en je wist op voorhand dat die klasse van de samenleving veel minder hinder zou ondervinden van de pandemie dan de meeste mensen.»

– Wat we wel krijgen, na de vadermoord van Kendall, is een soort burgeroorlog in de Roy-familie, met de oudste zoon als leider van het verzet.

COX «Het wordt heftig, er komt heel veel op je af. Ik wil niet te veel weggeven of in detail treden, maar er zijn momenten waarop de demonische kant van Logan helemaal naar boven komt. Laat je niet misleiden door die grijns op het einde van het vorige seizoen: hij is razend.»

MACFADYEN «We gaan dit seizoen naar donkere plaatsen. De bijl hangt over veel van de hoofden in de familie. En zeker Tom raakt de pedalen kwijt, vreest voor zijn voortbestaan en gaat dat nog meer dan vroeger uitwerken op Cousin Greg. Hun relatie krijgt een harder kantje.»

– Is er een kans dat iemand iets bijleert uit de fouten die ze tot nu toe hebben gemaakt?

ARMSTRONG «Nee, in ‘Succession’ verandert er niemand echt, dat is één van de basisprincipes van de serie. Ik sta ook altijd een beetje wantrouwig tegenover reeksen waarin de karakters een soort persoonlijke groei meemaken. Ik geloof niet echt in het idee dat wij allemaal groeien in het leven, gaandeweg meer perspectief en wijsheid verwerven en daardoor misschien beter voor onszelf en de mensen om ons heen gaan zorgen. Je verandert niet, of toch niet fundamenteel.»

– Is enige vorm van happy end nog mogelijk in de donkere wereld van ‘Succession’?

ARMSTRONG «Ik geloof van wel. Ik heb een duidelijk idee van waar en hoe de show uiteindelijk zal eindigen. Er zal een sprankje hoop zijn en de personages zullen op z’n minst het gevoel hebben dat verlossing nog mogelijk is.»

COX «Voor mij maakt het niet uit waar Logan uiteindelijk terechtkomt. Ik wil gewoon niet dat het eindigt. Zo egoïstisch ben ik wel: ik hou van deze job, het is vast werk, laat me maar zo lang doorgaan als mogelijk is (lacht)

‘Succession’ – seizoen 3 - Vanaf 18 oktober op Streamz

Bekijk hier de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234