video'syoutube
YouTuber David Dobrik onder vuur door seksueel wangedrag en racisme
Elke zaterdag op Humo.be: uw gids doorheen de YouTube-jungle.
Een opstootje in YouTubeland: bekende vlogger David Dobrik wordt door verschillende mensen beschuldigd van machtsmisbruik met grensoverschrijdend gedrag. De YouTuber met bijna 19 miljoen abonnees maakt al jaren vlogs met zijn ‘Vlog Squad’, een groep influencers tussen 24 en 47 jaar. Wereldsterren als Kylie Jenner en Justin Bieber maakten al hun opwachting in YouTubevlogs van Dobrik, waardoor hij naar de top van het medium schoot. Het ging de jonge entrepreneur voor de wind, totdat ex-leden van zijn Vlogsquad Big Nik en Seth Francois hun boekje opendeden in de H3-podcast van Ethan en Hila Klein.
Big Nik verteld hoe initieel onschuldige plagerijen uitgroeiden tot pestgedrag waar hij een minderwaardigheidscomplex en suïcidale gedachten aan overhield. Seth Francois getuigde over een prankvideo waarin hij geblinddoekt een meisje zou kussen, al bleek dat meisje de 44-jarige Jason Nash te zijn. Daarnaast beschuldigt Francois Dobrik van racistische uitspraken. Die zouden ook de reden vormen van Francois’ vertrek uit de groep. Dobrik zelf reageerde nog niet op de beschuldigingen, al sprong vriend en Vlogsquad-lid Scotty Sire voor hem in de bres. Die reddingspoging had het tegenovergestelde effect en zorgde voor nog meer olie op het vuur. Ondertussen heeft ook Pewdiepie zich gemengd in het debat: op een livestream liet de Zweed zich ontvallen dat hij Dobrik een sjofele YouTuber vindt die hem doet denken aan Logan Paul voor die zijn beruchte video in het Japanse zelfmoordbos postte.
Average Rob en Arno The Kid maken dildozwaarden
Humo’s favoriete kind aan huis Average Rob is aan het uitgroeien tot een volbloed YouTuber. Compleet met kleurrijk gefotoshopte thumbnails en extravagante videotitels begon de influencer acht maanden geleden aan zijn kruistocht om het platform te veroveren. Die queeste resulteerde in meesterwerken als ‘Learning How to Backflip a Motorbike in 4 HOURS’ en ‘Working out like JEAN-CLAUDE VAN DAMME for 30 Days’. In zijn laatste video maken hij en sidekick Arno The Kid optimaal gebruik van hun vrije tijd door dildozwaarden te maken, compleet met cinematisch duel op het einde van de video.
AsapSCIENCE verklaart wetenschappelijk hoe influencers de wereld om zeep helpen
Mitchell Moffit en Gregory Brown, de breinen achter het YouTubekanaal AsapSCIENCE, draaien al lang mee op het web. Hun kanaal bestaat al sinds 2012 en sinds de oprichting hebben de heren honderden video’s over maatschappelijke onderwerpen met wetenschappelijke insteek gemaakt. Ze zijn vooral bekend voor het uitleggen van fenomenen als het Yanny/Laurel-debat en het ‘The Dress’-debacle. In hun laatste video steken ze een gesofisticeerde middelvinger op naar influencers die zich nagenoeg niets van de planeet aantrekken. Op basis van enkele wetenschappelijke feiten en berekeningen tonen ze aan hoeveel aardbollen we nodig zouden hebben als we allemaal als influencers zouden leven.
Wat zou er gebeuren als de wereld plots goud werd?
Het Duitse YouTubekanaal - geen paniek, hun video’s zijn Engelstalig - Kurzgesagt houdt zich bezig met het maken van geanimeerde wetenschappelijke video’s over uiteenlopende onderwerpen. Het team achter het kanaal staat erop dat al hun video’s gecontroleerd worden door wetenschappers en zijn niet bang om video’s offline te halen als hun informatie niet correct is. Bij de ene video is dat al gemakkelijker te controleren dan de andere. Hun laatste video is bijvoorbeeld een moeilijke. Daarin onderzoekt Kurzgesagt de verschillende manieren waarop de aarde in goud zou kunnen veranderen en welke impact die manieren op de wereld zouden hebben. En geloof ons: neergeschreven klinkt het idee veel saaier dan wanneer het met audio en video wordt uitgelegd.
Extreem dunken met Dude Perfect
Dude Perfect is één van de langstlopende en succesvolle kanalen op YouTube. In 2009 maakte een groep van vijf kamergenoten een YouTubekanaal aan waar ze allemaal trickshots op postten en al snel groeide de hobby uit tot een succesvolle onderneming. Het YouTube-algoritme wist de laagdrempelige inhoud goed te smaken en zorgde ervoor dat ondertussen bijna iedereen al eens een video van de heren gezien heeft. Momenteel zit Dude Perfect aan bijna 56 miljoen abonnees op hun kanaal en wisten ze al meer dan 12 miljard (!) views op al hun video’s te vergaren. In hun laatste video proberen ze zo ver mogelijk te dunken en proberen ze met een katapult een driepunter te scoren.