Loki Beeld Marvel
LokiBeeld Marvel

Televisie★★★★☆

Zelfs Christopher Nolan zal een punthoofd krijgen van het uitmuntende ‘Loki’

Opgelet! Deze review bevat spoilers die even groot zijn als de hoorns van Loki!

Het was één van de meer vermakelijke scènes uit het voor de rest ultra-intense ‘Avengers: Endgame’: de geknevelde Loki die anno 2012 tijdens de overval van de ineens uit de toekomst verschijnende Avengers in New York City tot zijn eigen verbazing de Tesseract weet te bemachtigen en van de plotse verwarring gebruik maakt om prompt in een vers geslagen gat in de tijdruimte te duiken. Op de plek waar de aartsvijand van de Avengers zonet nog tussen zijn bewakers stond, bleef tot verbijstering van Thor (‘Loki, waar is Loki?!’) slechts een zwart rookpluimpje hangen. In ‘Endgame’ werd verder niet stilgestaan bij het in rook opgaan van Loki, maar de échte fans realiseerden zich onmiddellijk dat die scène voor het Marvel Cinematic Universe enorme implicaties had: door op dát moment naar een alternatieve realiteit te verdwijnen, bleef Loki immers ook bespaard van het gruwelijke lot dat hem zes jaar later te wachten stond in de strijd tegen Thanos in ‘Avengers: Infinity War’.

U volgt niet meer? Geeft niet. Het enige wat u eigenlijk moet weten is dat Loki opnieuw alive and kicking is, of beter gezegd: de Loki die in 2012 door de Avengers in de boeien werd geslagen, heeft zich afgesplitst van de centrale tijdlijn van het MCU en duikt nu op in zijn eigen zesdelige miniserie op Disney +, waarvan wij met groot genoegen de eerste twee afleveringen konden bekijken. ‘Ha ja, alweer een spin-off!’ zo horen wij u fulmineren tot hier. ‘Het uitmelken van het Marvel Cinematic Universe gaat verder! Kassakassa, nietwaar?’ Tsss, tsss, niet zo cynisch!

Superhelden die in een jongere of oudere gedaante in alternatieve realiteiten verschijnen; superschurken die in spin-offs hun eigen verhaallijnen krijgen; doodgewaande figuren die in een nieuwe tijdlijn opnieuw rechtveren: lang voordat de door Kevin Feige gesuperviseerde verfilmingen het levenslicht zagen, vormde die verhaaltechniek al één van de basisfundamenten in de breedvertakte stripwerelden van Marvel en DC Comics. Net zoals jaren geleden al gebeurde in de papieren comicbooks, krijgt Loki nu het podium voor zich alleen, en wat zijn we blij om de jaloerse stiefbroer van de hamerslingerende Thor terug te zien! Loki was altijd al de belichaming van de ideale booswicht: ook al maakte hij het leven van de Avengers zuur, telkens die zwarte lokken en dat zelfvoldane grijnslachje van hem in beeld kwamen maakte je hart, mede dankzij de niet van zelfrelativerende humor gespeende vertolking van Tom Hiddleston, een sprongetje. Een regelrechte diva, zo vatte Tony Stark hem ooit samen: een ijdele halfgod die een monument wil zien met zijn eigen naam op en die als een klein kind begint te dreinen wanneer hij niet krijgt waar hij recht op meent te hebben (zijnde: alleenheerschappij op aarde en op Asgard).

In de eerste aflevering van ‘Loki’ komt onze diva opnieuw tevoorschijn uit een ruimtegat in de Gobiwoestijn, waar hij ondanks theatraal protest (‘I am Loki from Asgard and I am burdened with glorious purpose!’) door de agenten van de Time Variance Authority, de organisatie die erover waakt dat er geen bressen in de tijdstroom worden geslagen, onmiddellijk wordt gearresteerd op verdenking van misdaden tegen de tijdlijn. De alternatieve realiteit waarin we samen met Loki belanden, oogt overigens niet minder fascinerend dan de wondere wereld van de sitcom uit ‘WandaVision’. Met als belangrijkste trekpleister het hoofdkwartier van de TVA, waar Loki in een hilarische bureaucratische mallemolen terechtkomt: een gigantisch, zich boven een monumentaal sciencefictionlandschap verheffend bouwwerk waar zachte liftmuziek weerklinkt en waar verveelde, achter ouderwetse klasseermappen zittende ambtenaren de Infinitystenen zowaar bezigen als presse-papiers. ‘t Is alsof de architecten van de Expo ‘58-paviljoenen samen met Terry Gilliam speciaal voor ‘Loki’ een toekomstvisie hebben uitgetekend, die tegelijk oogverblindend futuristisch en heerlijk retro aanvoelt.

Het spel met de tijdlijnen dat in de tweede episode losbarst - zelfs Christopher Nolan zal er een punthoofd van krijgen – moet u vooral zien als een fantastisch voorwendsel voor de scenaristen om Loki als een soort tijdreizende Wally uit de ‘Waar is Wally?’-boekjes op de meest onwaarschijnlijke momenten in de geschiedenis te laten opduiken. Loki die in het jaar 79 ineens aan de voet van de steeds luider rommelende Vesuvius verschijnt en de inwoners van Pompeï in het Latijn (én met de hem kenmerkende pathos) waarschuwt voor het naderende gevaar? U kunt het zo gek niet bedenken, of het gebeurt. De serie bevat voorts genoeg easter eggs om de Marvelfans in een constante staat van euforie te brengen, maar het hart, de lever en de longen van ‘Loki’ worden toch gevormd door de heerlijke wisselwerking tussen de sluwe Loki en de al even geslepen TVA-agent Moebius, die mekaar in de eerste twee afleveringen voortdurend zitten te beloeren met een ‘Jij denkt dat je gewiekst bent, maar ík ben nog uitgekookter!’-twinkel in de ogen: en wat een meesterzet was het toch om de rol van Moebius te laten vertolken door Owen Wilson!

Loki en Moebius vormen wat ons betreft het mooiste duo sinds Woody en Buzz Lightyear, waarbij de Shakespeariaanse klasse van Hiddleston a match made in heaven vormt met de onderkoelde humor van Wilson, die op zijn beurt zelfs een wolkje heeft meegebracht van de melancholie uit de films van Wes Anderson waarin hij vroeger meespeelde. Mogen we tot slot nog één tipje van de genderfluïde sluier oplichten? Dat de God van de kattenkwaad even makkelijk wisselt van gender als van realiteit, is voor de fans van de comicbooks én voor de kenners van de Noordse mythologie natuurlijk geen wereldnieuws. Maar dat het op het eind van de tweede aflevering nu ook écht in het MCU lijkt te gaan gebeuren, vonden wij dan toch behoorlijk prikkelend en cool. Yep: de Lady is in the house!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234