null Beeld

tv-tip'Get Back'

‘Zelfs Paul McCartney is een Beatles-fan’

De geschiedenis wil dat ‘Let It Be’, de afscheidsplaat van The Beatles uit 1970, het product is van ruzie en wrevel. Peter Jackson – ja, de man achter ‘The Lord of the Rings’ – schildert een totaal ander beeld van the long and winding road in zijn driedelige documentaire ‘Get Back’ op Disney+, gemaakt met gerestaureerde archiefbeelden. Het resultaat is zo verrassend dat zelfs Paul McCartney uit de lucht viel.

PETER JACKSON «Paul vertelde me dat hij zenuwachtig was om mij te ontmoeten, zo bezorgd was hij over het archiefmateriaal dat ik gekregen had. Ik kon hem meteen geruststellen: ‘De beelden zijn grappig, warm en levendig. Jullie hebben het geweldig samen.’ Hij kon het nauwelijks bevatten. Hij vertelde me later dat hij alle negatieve verhalen over het einde van The Beatles was gaan geloven, terwijl hij er nochtans vooral vrolijke herinneringen aan heeft overgehouden.»

– ‘Let It Be’ verscheen met een gelijknamige film, waarin de bandleden elkaar duidelijk op de zenuwen werkten.

JACKSON «Toen Michael Lindsay-Hogg de beelden schoot, waren de Beatles nog een hechte eenheid. Toen hij de film moest afwerken, was het viertal uit elkaar. Hij koos daarom voor de beelden die bij dat narratief pasten. Ik zie mijn documentaire als een aanvulling op de originele film, met nauwelijks overlap.»

– In de ‘Let It Be’-film klaagt Paul McCartney hoorbaar tegen George Harrison: ‘Ik lijk je altijd zo te enerveren.’

JACKSON «Ik laat diezelfde opmerking horen in zijn volledige context: een gesprek van 6 minuten waarin Paul en George elkaar proberen te vinden over de arrangementen van een nummer. Het klinkt ineens niet meer als een ruzie, maar als een muzikale discussie. Trouwens, sommige boeken claimen dat John en Paul niet meer samen aan songs werkten, maar ook dat spreken de beelden tegen.»

– Heeft Apple Corps, het bedrijf van The Beatles, aangestuurd op deze positieve versie van de feiten?

JACKSON «Nee, ik kreeg carte blanche. Het moment dat men mij 55 uur ongezien beeldmateriaal had overhandigd, vertrok ik naar Nieuw-Zeeland, waar ik me twee jaar heb opgesloten.»

– Twéé jaar?

JACKSON «Het was een echt monnikenwerk. De beelden waren van een groezelige kwaliteit: ik heb elk shot moeten opwaarderen. Ik werkte gewoonlijk een viertal maanden aan de montage van een ‘The Lord of the Rings’-film, ik was dit dus echt niet gewoon. Na twee jaar had ik eindelijk een versie van achttien uur klaar, die ik moest knippen tot zes uur.»

– Hoe heb jij naar de beelden van de Fab Four gekeken?

JACKSON «Met een glimlach op het gezicht. ‘Get Back’ is als een tijdmachine die de kijker transporteert naar 1969, toen The Beatles nog een weergaloze chemie hadden. Ze zaten zodanig op dezelfde golflengte dat ze elkaars grapjes afwerkten. Het is ook bijzonder om hen te zien sleutelen aan een song zoals ‘Let It Be’, zoekend naar de juiste woorden en akkoorden. Dan zat ik hen aan te moedigen: ‘Nog even volhouden, jongens, en dan vinden jullie het antwoord!’ Het moment dat alles ineen klikt, is niets minder dan magisch. En wij mogen het als kijker allemaal meemaken, als een vlieg op de muur. Paul heeft me onlangs nog bedankt: ‘De documentaire is fantastisch, want eerlijk gezegd: ik ben een Beatles-fan.’»

Get Back
Vanaf 25 november op Disney+

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234