Halloween! Beeld Humo
Halloween!Beeld Humo

halloween

Zeven gloednieuwe bloedstollende horrorfilms die u doen sidderen van angst!

Halloween: een barre tijd voor met uitholling bedreigde pompoenen, een heerlijke tijd voor de liefhebbers van horrorfilms. Zowel in de bioscoop als op de streamingdiensten kunt u zich dezer dagen lekker bang laten maken door enkele gloednieuwe gruwelflicks: een bloedstollend overzicht!

‘HALLOWEEN KILLS’ ★★★☆☆

null Beeld AP
Beeld AP

Van: David Gordon Green.

Met: Jamie Lee Curtis, Judy Greer en Nick Castle.

Te zien in: de bioscoop.

De horrorfans onder u weten allang dat het in het gruwelgenre niet zozeer draait rond de waarachtigheid van de emoties, de karakterontwikkeling van de personages of de diepgang van het scenario, maar rond de spetterkracht van de bloedfonteinen, de efficiëntie van de schrikeffecten en de kwaliteit van de slachtpartijen. Wel, in ‘Halloween Kills’, een rechtstreeks vervolg op het eveneens door David Gordon Green geregisseerde ‘Halloween’ uit 2018, zit ‘n bovengemiddelde goeie kill: Michael Meyers die in de keuken een tl-lamp uit de behuizing neemt, het ding op het aanrecht in twee stukken slaat, en het scherpe uiteinde - en dit alles uiteraard in één vloeiende beweging! - in de hals van zijn slachtoffer duwt. En ook al draagt Michael als vanouds zijn vertrouwde masker, wanneer hij die lamp nog eens stevig in de wonde ronddraait kun je goed zien hoe hij met een ietwat bedachtzame blik naar de aangericht schade tuurt: net een kunstliefhebber die in een gallerie van een aquarelletje staat te genieten. Toegegeven: ‘Halloween Kills’ houdt nog maar weinig over van de filmische klasse van de uit 1978 daterende klassieker van John Carpenter, Jamie Lee Curtis is het gedoe zichtbaar zó spuugzat dat ze niet eens meer probéért om te acteren, en wie niet vertrouwd is met de franchise zal zich tijdens de verwarrende openingsscènes afvragen wie al die personages eigenlijk zijn (er duikt zelfs een kloon van Donald Pleasence op!). Maar op een primitief niveau valt er nog te genieten van het gekende ‘Halloween’-deuntje en van de talrijke huiverclichés. Wat doen de twee flikken die zich ‘s nachts in het donkere huis wagen waar ze Michael zonet hebben zien binnenstappen? Samenblijven en wachten op versterking? Neen: ze trekken trillend hun revolvers, splitsen zich op in de duistere gangen en laten zich killen! Fun!

‘ANTLERS’ ★★★☆☆

null Beeld Fox
Beeld Fox

Van: Scott Cooper.

Met: Keri Russell, Jesse Plemons en Graham Greene.

Te zien in: de bioscoop.

Een wetsdokter en een flik staan gebogen over de autopsietafel, waarop twee afgekloven helften van een uiteengereten mens liggen. De vraag is natuurlijk wie of wat die arme kerel in twee stukken heeft gebeten, maar wie nu denkt dat regisseur Scott Cooper een klassieke monsterfilm heeft gemaakt zal raar - en misschien ook lichtelijk ontgoocheld - opkijken. Cooper, die eerder furore met de sociaal-realistische drama’s ‘Crazy Heart’ en ‘Out of the Furnace’, heeft met ‘Antlers’ een donkere curiositeit afgeleverd die het midden houdt tussen een griezelfilm en een bikkelhard sociaal drama dat zich afspeelt tegen de sombere achtergrond van de teloorgegane steenkoolindustrie in Oregon. Ja, er waart een ijzingwekkend wezen rond in de oude mijngangen, maar de helft van de tijd zit je te kijken naar een schooljuf (Keri Russell) die gebukt gaat onder een loodzwaar trauma dat te maken heeft met kindermisbruik, en naar een flik die duidelijk niet opgewassen is tegen de druk. Het verhaal had iets meer kunnen gebruiken van de sprookjesachtige verbeeldingskracht van Guillermo del Toro, die de film meeproduceerde, maar de duistere atmosfeer van ‘Antlers’ blijft niettemin stevig aan de ribben plakken.

‘LAST NIGHT IN SOHO’ ★★½☆☆

null Beeld Pathé
Beeld Pathé

Van: Edgar Wright.

Met: Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy en Matt Smith.

Te zien in: de bioscoop.

In de nieuwe, licht teleurstellende film van de maker van ‘Baby Driver’ en ‘Hot Fuzz’ reizen we mee met Eloise, een fragiele studente die vanuit Cornwall naar het grote London trekt. Eloise, die de liedjes van Petula Clark en de Kinks verkiest boven de moderne stuff, kan totaal niet aarden in de luidruchtige studentenhuizen en de hitsige cafés, maar ze vindt een vluchtweg: net zoals Owen Wilson in ‘Midnight in Paris’ in het Parijs van de roaring twenties belandde, zo voert het door haar raam binnenvallende rode neonlicht van de belendende bistro haar elke nacht op magische wijze naar het London van de jaren 60. In de eerste helft amuseert Wright zich voelbaar te pletter met het tot leven brengen van de swinging sixties, toen ‘Thunderball’ op de affiche stond en London het brandpunt van de wereld was. De cineast is minder op dreef wanneer hij in de geesteloze tweede helft de pure horror laat binnensijpelen: zo voert hij die slappe gruweldemonen minstens negen keer te veel op. Zalige soundtrack wel!

‘THE MANOR’ ★★☆☆☆

null Beeld Kevin Estrada
Beeld Kevin Estrada

Van: Axelle Carolyn.

Met: Barbara Hershey, Bruce Davison en Jill Larson.

Te zien op: Amazon Prime.

In het echt verdienen de personeelsleden van de woonzorgcentra onze grootst mogelijke bewondering, op het scherm willen ze zich weleens ontpoppen tot boosaardige kwelgeesten die het leven van de bewoners tot een ware hel maken. Zoals in de Amazon Original ‘The Manor’, waarin de 70-jarige Judith (Barbara Hershey) na een lichte beroerte verhuist naar een zorgcentrum dat met die torentjes en die krakende vloeren wel iets wegheeft van een gotisch kasteel uit een spookverhaal. Ze belandt er onmiddellijk in een nachtmerrie: de verzorgsters nemen haar telefoon af, gespen haar ‘s avonds vast op bed, en ook die opdringerige zwarte kat en die onthoofde kraai in de tuin voorspellen niet veel goeds. De vraag is: waart er in het zorgcentrum werkelijk een bovennatuurlijk wezen rond dat het leven uit de bewoners wegzuigt, of bezorgt haar dementerende geest haar waanideeën? Echt fris of geïnspireerd vallen de horroreffecten in het door de makers van ‘The Haunting of Bly Manor’ in elkaar geflanste ‘The Manor’ niet te noemen: zo kun je er donder op zeggen dat het wezen zich zal vertonen nét op het moment dat de donder op z’n luidst knettert en de bliksem de kamer in een helwitte gloed zet. Tja: in griezelfilms verschijnen de monsters zelden overdag, wanneer het zonnetje gezellig op de madeliefjes schijnt. Tijdens de climax in het woud, wanneer de makers zich éindelijk durven over te geven aan de uitzinnige camp en Judith oog in oog komt te staan met een takkendemon, konden wij onze pret niet op, maar de ooit zo gevierde Barbara Hershey van haar kant zal zich haar fin de carrière wel anders hebben voorgesteld.

‘NIGHT TEETH’ ★★★☆☆

Night Teeth Beeld Netflix
Night TeethBeeld Netflix

Van: Adam Randall.

Met: Debbie Ryan, Lucy Fry en Alfie Allen.

Te zien op: Netflix.

Geen Halloween zonder een vampierenfilm! Zo leuk als ‘Blade’, ‘Interview With The Vampire’ of de allereerste ‘Underworld’ wordt het feestje nooit, maar ‘Night Teeth’ is wél een stuk amusanter en stijlvoller dan de laatste bloedzuigfilm die op Netflix verscheen, het hilarisch slechte ‘Blood Red Sky’. De van de laatste twee ‘Spider-Man’-films gekende Jorge Lendeborg speelt Benny, een privé-chauffeur die ontdekt dat de twee bloedmooie deernen die hij tijdens een lange nachtelijke autorit van het ene feestje naar het andere voert, en die hem vanop de achterbank voortdurend zitten aan te kijken met zo’n blik van ‘We zijn er nog niet uit of we je gaan neuken of gaan leegzuigen’, alletwee behoren tot het ras van de scherpgetanden. U zit met andere woorden te kijken naar de vampierenversie van Michael Manns nachtelijke stadsthriller ‘Collateral’, met Benny in de rol van taxichauffeur Jamie Foxx en die twee grieten - die zinnetjes debiteren als ‘Die kerel zal nog nooit zo lekker gezogen zijn’ - in de rol van moordenaar Tom Cruise. En hé, wie zien we daar, met dringend bij te vijlen hoektanden en nippend van een verse bloedcocktail, in de rol van Victor, de over zijn privé-tapkraan beschikkende oppervampier die zonet een oorlog tussen de vijf vampierenbendes in Los Angeles heeft ontketend? ‘t is verdorie Alfie Allen, alias Theon Greyjoy, alias de bitch van Ramsay Snow, uit ‘Game of Thrones’! Alfie heeft het beste lijntje uit de hele film: ‘Deze stad is één grote vette nek om leeg te zuigen!’ Met mate drinken, Victor.

‘NO ONE GETS OUT ALIVE’ ★★★☆☆

null Beeld Netflix
Beeld Netflix

Van: Santiago Menghini.

Met: Cristine Rodlo, Victoria Alcock en Marc Menchaca.

te zien op: Netflix.

Net zoals het vorig jaar op Netflix verschenen ‘His House’ - waarin de Engelse sociale woning van twee Soedanese asielzoekers verandert in een spookhuis - behoort ‘No One Gets Out Alive’ tot het nagelnieuwe genre van de immigrantenhorror: ook in deze Netflix Original worden we geconfronteerd met de steeds gruwelijker wordende lotgevallen van een naar het rijke Westen gevluchte asielzoekster. Wat ‘No One Gets Out Alive’ naar een niveau tilt waar de meeste andere horrorfilms uit dit overzichtje niet aan kunnen tippen, zijn de sfeervolle regie, de beklemmende atmosfeer (hoor die ‘Help!’-geluiden opstijgen uit het afvoerputje van het douchehok!) én de puike vertolking van de hoofdactrice. Terwijl de meeste horrorfilms vrij snel ontaarden in routineus snij-en steekwerk, waarbij je na elke doodsreutel rustig kunt gaan pissen omdat er de volgende vijftien minuten toch niemand zal worden afgeslacht, zuigt het op diep rommelende soundscapes drijvende ‘No One Gets Out Alive’ je minuut na minuut steeds dieper mee in een vortex van occulte gruwel en polsslagversnellende doodsvrees - tot de makers in het laatste kwartier alle gruwelregisters heerlijk opentrekken.

‘THERE’S SOMEONE INSIDE YOUR HOUSE’ ★★½☆☆

There's Someone Inside Your House - Caption: Sydney Park Beeld Netflix
There's Someone Inside Your House - Caption: Sydney ParkBeeld Netflix

Van: Patrick Brice.

Met: Sydney Park, Théodore Pellerin en Asjha Cooper.

Te zien op: Netflix.

In zekere zin kun je de slachtpartijen in deze door James Wan (van de ‘Conjuring’-franchise en het recente ‘Malignant’) geproduceerde slasherfilm interpreteren als een groteske uitvergroting van de omstreden cancelcultuur: zoals mensen met té afwijkende meningen als vorm van represaille van de social media worden gebannen, zo worden de slechte jongeren uit ‘There’s Someone Inside Your House’ (de bullebak, de racistische studente) létterlijk doodgestoken, opengesneden en gevild. Noem deze Netflix Original gerust de ‘Scream’ voor de woke-generatie: een gemaskerde moordenaar zaait onrust op een middelbare school, en net zoals ‘Scream’ bolstond van de referenties naar het horrorgenre, zo zit deze film voortdurend te knipogen naar het woke-fenomeen. Het verschil: was Wes Cravens ‘Scream’ een knap gemaakte horrorfilm die je écht de stuipen op het lijf joeg, dan komt het matig in beeld gezette ‘There’s Someone Inside Your House’ niet verder dan wat tamme schrikeffectjes. In ‘There’s Someone Inside Your House’ weerklinkt nochtans meermaals het favoriete geluid van menig horrorfilmliefhebber: dat van een vleesmes dat in een menselijke onderbuik of onderhals wordt gestoten. Wat ons tot de volgende kwestie bracht: maakt zo’n in een romp verdwijnend mes wérkelijk zo’n half-slijmig, half-metaalachtig steekgeluid? We waren - enigszins verdwaasd door al die horrortaferelen - nét van plan om bij wijze van experiment onze dictafoon aan te zetten en al gillend een vleesmes door een rauw hespegebraad te jagen, toen we bij zinnen kwamen en besloten om in de fauteuil toch maar rustig een sudokupuzzel op te lossen. Happy Halloween!

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234