null Beeld Netflix
Beeld Netflix

tv-tip'Hellbound'

Zuid-Koreaanse monsters komen uw ziel verteren: ‘Een universeel thema!’

Redactie

Zuid-Korea is bezig met een estafetteloop op Netflix: ‘Squid Game’ heeft de titel van best bekeken tv-serie op de streamingdienst netjes doorgegeven aan ‘Hellbound’, een reeks die zich eveneens afspeelt in Seoul en omstreken. Het concept van ‘Hellbound’ is minstens even intrigerend als dat van zijn voorganger. Wanneer duivelse figuren op een dag in de straten van de Koreaanse hoofdstad opduiken om mensen de dood in te jagen, breekt er paniek uit bij de bevolking. Eén mysterieuze groepering kan echter profiteren van het bovennatuurlijke fenomeen: De Nieuwe Waarheid, een religieuze sekte die iedereen die door de duivels wordt vermoord afschildert als zondaars en aan de bange burgers een pad naar verlichting biedt. De mix van horror, krimi en kritiek op religieus fundamentalisme slaat duidelijk aan bij de Netflix-abonnee, want ‘Hellbound’ verzamelde in de eerste drie dagen 43 miljoen views. Ter vergelijking: ‘Squid Game’ zat in diezelfde tijdspanne aan 30 miljoen. Bedenker en regisseur Yeon Sang-ho, ook bekend van zijn zombiethriller ‘Train to Busan’ uit 2016, kijkt het allemaal met verbazing aan.

Yeon Sang-ho «Toen de mensen van Netflix me opbelden om te zeggen dat ‘Hellbound’ de best bekeken serie ter wereld was, kon ik dat niet geloven. Ik had wel verwacht dat de reeks zou aanslaan bij de horrorliefhebbers, en ergens hoopte ik dat het in Zuid-Korea en omstreken een hit zou zijn, maar dit overtreft alles.»

– Voor een horrorserie bevat ‘Hellbound’ weinig gruwelijke scènes. Het gaat in de zes afleveringen van het eerste seizoen ook nooit over wat er precies aan de hand is of waar de duivelse figuren vandaan komen: alles draait om hoe de mensen op hun verschijning reageren.

Sang-ho «Het mysterie interesseert me ook niet echt, ik vind dat niet zo belangrijk. Voor mij is het veel interessanter om te tonen wat voor impact een onverklaarbare en vreselijke gebeurtenis heeft op het leven van gewone personen. Op die momenten komen de kracht en de zwakte van mensen des te meer naar boven. ‘Hellbound’ speelt zich af in Zuid-Korea, maar de thema’s die aan bod komen, zijn universeel: leven en dood, zonde en boetedoening, het geloof dat je ooit gestraft zult worden voor je wandaden, dat soort vragen gaat al mee sinds het begin van de mensheid.»

– Op het einde van het eerste seizoen wordt er duidelijk een aanzet tot een tweede reeks gegeven. Zijn er daar al plannen voor?

Yeon «Voor de serie niet meteen, maar van de strip (‘Hellbound’ is gebaseerd op een anime, red.) moet er volgend jaar een tweede deel verschijnen. De rechten van dit verhaal zijn ook in handen van mij en (tekenaar) Choi Gyu-Seok, dus mocht Netflix niet verder willen, dan kunnen we altijd elders aankloppen. Maar die kans lijkt me nu wel klein (lacht). Ik werk ook graag voor hen: dit was de eerste keer dat ik iets voor Netflix heb gemaakt, maar ik was verbaasd over hoeveel creatieve vrijheid ik kreeg.»

– Hoe kijk jij naar de enorme populariteit van alles wat uit Zuid-Korea komt?

Yeon «De kwaliteit was altijd al aanwezig, maar het vertrouwen in Zuid-Koreaanse films en series in de rest van de wereld is beetje bij beetje gegroeid. ‘Train to Busan’ heeft daar een stukje toe bijgedragen, maar een film als ‘Parasite’ (van Bong Joon-ho uit 2019, de winnaar van de Oscar voor beste film, red.) natuurlijk ook. De laatste tien jaar zijn er allemaal scheurtjes gekomen en de voorbije maanden is de dijk echt gebroken.»

Hellbound
Nu te zien op Netflix

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234